شوهاز کن | سایت نیازمندی های سیستان و بلوچستان

قلعه رستم

بلاگ

15 مه 2022 186 بازدید
شوهاز کن | سایت نیازمندی های سیستان و بلوچستان

قلعه رستم

قلعه رستم

قلعه رستم نایین – که به قلعه حوضدار نیز گفته می شود – قلعه ای در شهرستان هامون و یکی از جاذبه های استان سیستان و بلوچستان است. این قلعه توسط سلسله صفوی – سلجوقی ساخته شده است.

در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان هامون، بعد از شهر سوخته خارج از جاده اصلی بنایی وسیع و مربوط به دوران صفوی – سلجوقی است.

محوطه‌ای که قلعه در آن قرار دارد معروف به محوطه حوض‌دار است.

در این منطقه بقایای یک شهر باستانی با آجرکاری و ساختمان‌های متعدد و سردر ورودی، برج نگهبانی و ۱۵برج دفاعی است.

این قلعه بزرگ‌ترین قلعه دوران صفوی و مربوط به خوانین سیستانی در زمان صفویان بوده است که با عناوین رئیس‌رستم(شاه رستم رئیسی) و رئیس‌بهمن و… در منطقه حوض‌دار حکومت میکردند.

این منطقه و عظمت آن جنبه افسانه‌ای داشته و انتساب آن به نام آورترین شخصیت سیستان یعنی رستم در شاهنامه است. در مجموع حدود ۱۵ تپه مربوط به دوران پیش از تاریخ نیز در این نواحی وجود دارد.

باستان شناسان تعدادی سکه نقره مربوط به پوراندخت ملکه ساسانی در این منطقه کشف کرده‌اند.

این آثار به علت پرت بودن از جاده اصلی مورد توجه گردشگران و مردم منطقه نشده لذا به علت عدم آگاهی مسافران مورد توجه تعداد اندکی از گردشگران قرار می‌گیرد.

این قلعه به علت نبود اعتبارات مالی و منابع انسانی، سیر فرسایشی را طی می نماید و حفاری‌های غیرمجاز در این قلعه باعث سرعت بخشیدن به تخریب این بنای عظیم تاریخی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت‌های باستان شناسی در قلعه رستم سبب شناسایی و ثبت سه مرحله معماری در این فضا و رسیدن به اطلاعات خوب در زمینه سفال دوران اسلامی دشت سیستان شده است.

علیرضا جلالزایی اظهارداشت: این قلعه با مساحت بیش از ۲۲ هزار متر مربع، حصاری به طول ۶۰۰ متر و ۱۴ برج مدور در پیرامون خود دارد و مصالح آن به طور عمده از خشت خام و چینه است.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 6