شوهاز کن | سایت نیازمندی های سیستان و بلوچستان

قلعه لادیز

بلاگ

18 آوریل 2022 318 بازدید
شوهاز کن | سایت نیازمندی های سیستان و بلوچستان

قلعه لادیز

قلعه لادیز – قلعه تپه لادیز

قلعه لادیز – قلعه تپه لادیز که دارای قدمت 1400 ساله است مربوط به دوره ساسانیان – اوایل دوران های تاریخی پس از اسلام است.

قلعه لادیز در منطقه ای نیمه کوهستانی بر بالای تپه ای از جنس آهک و ماسه سنگ در حاشیه جنوبی رودخانه لادیز واقع شده است. این قلعه در شهرستان زاهدان، بخش میرجاوه، روستای لادیز سفلی قرار دارد.

این اثر در تاریخ 10 دی ماه 1381 با شماره ثبت 6750 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به نقل از پایگاه خبری لادیز: تخریب  و عدم توجه به آثار تاریخی کشور که بسیاری از آن ها به ثبت میراث فرهنگی هم رسیده است، مساله جدیدی نیست.

هرسال خبرهایی مبنی بر تخریب یا تهدید هویت تاریخی بناها و آثار در ایران منتشر می شود که یکی از دلایل آن کمبود بودجه حفاظتی و بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی است.

 

قلعه لادیز دارای ابعادی به طول 250 و عرض 50 متر است و بالاترين ارتفاع آن نسبت به زمين هاي اطراف 15 متر می باشد.

بخش شمالی قلعه كه مشرف به رودخانه است، به دليل پايين بودن سطح رودخانه نسبت به اطراف مرتفع تر به نظر می رسد. تمام ارتفاع آن از سطح زمين های اطراف به دليل معماری آن نيست و بيشتر متعلق به تراسی است كه سازه ها بر روی آن شكل گرفته اند.به طوری كه ديوارهای قلعه حدود 5 متر و خود تراس 10 متر ارتفاع دارد.

سازه های كنونی قلعه آسيب زيادی ديده ولی از لحاظ نوع معماری برجای مانده و تعداد اتاق ها و همچنين محل قرارگيری آن، می توان متوجه شد كه در گذشته از رونق خوبی برخوردار بوده و نسبت به منطقه دارای اهميت استراتژيكی بوده است.

راه دسترسی به قلعه از سمت جنوب است كه دارای شيب ملايمی می باشد، به نظر می رسد وجود آب كافی و زمين مناسب برای كشاورزی، در دوام و رونق قلعه در گذشته مؤثر بوده است.
سازه های اين قلعه با مصالح سنگ و خشت و ملاط گل ساخته شده اند. سنگ در بخش پايينی ديوارها همراه با ملاط گل بكار رفته و از نوع قلوه سنگهای بزرگ و تيره رنگی است كه در منطقه موجود می باشد.
بخش های فوقانی ديوارها با خشت ايجاد شده و هم اكنون به دليل آسيب فراوان نمی توان نوع سقف و فرم كامل فضاها را تشخيص داد؛ ولي با توجه به بخشهای باقی مانده، می توان حدس زد كه برخی از سردرها به صورت جناغی ايجاد شده اند، همچنين با وجودی كه سطح تراس هموار است ولی چندوجهی بودن آن در پراكندگی اتاق های قلعه تأثير داشته است.

نكته ديگر در مورد اين قلعه وجود يك چاه (حفره) نسبتاً عميق با قطر دهانه در حدود 5متر!! در بخش غربی قلعه است كه هم اكنون فرو ريخته و با وجود همجواری با رودخانه، كارآيی آن مشخص نيست.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 13